Guru merupakan insan yang amat berjasa
sehinggakan Usman Awang mengungkapkan kata-kata penghargaan beliau kepada guru
dalam sajak karangan beliau yang bertajuk “Guru Oh Guru”. Tidak ada permulaan
seseorang manusia yang berjaya tanpa kehadiran seorang guru. Perkataan
“ pengorbanan” amat sinonim dengan
guru.Namun, disebalik pengorbanan dan jasa seorang guru, dunia perguruan juga
tidak sunyi dengan kehadiran pelbagai isu yang menarik perhatian masyarakat
untuk diperkatakan dan wajar diambil perhatian agar kebajikan dan
professionalism keguruan dapat dipertingkatkan.
Di era globalisasi yang amat pesat, antara isu yang melingkari bidang
perguruan adalah isu beban tugas guru.Hal ini berlaku kerana kepesatan
perkembangan teknologi menuntut guru untuk bergerak seiringan dengan
perkembangan semasa bagi memastikan apa yang disampaikan sentiasa releven dan
murid yang dididik mampu mendepani perkembangan yang berlaku dipersekitaran
mereka.Guru tidak boleh menjadi seperti “ katak di bawah tempurung,” yang tidak
tahu perkembangan semasa, mengajar dan mendidik pelajar dengan kaedah dan cara
yang lama.
Banyak pihak mengkaji dan memberi pandangan agar isu beban tugas guru
mempunyai jalan keluar agar kebajikan guru lebih terjamin seterusnya
membolehkan mutu pendidikan dapat dilonjakkan ke tahap yang maksimum.Antara
langkah yang telah diambil oleh kerajaan adalah dengan memperkenalkan sistem
kerja sembilan jam dalam kalangan guru.Sistem kerja sembilan jam agak asing dalam
bidang perguruan.Terdapat pelbagai pandangan dari masyarakat baik dari mereka
yang terlibat dalam bidang perguruan mahupun yang tidak terlibat secara
langsung dalam bidang ini. Ada yang menyokong perlaksanaan sistem ini dan tidak
kurang juga yang tidak menyokong dengan sistem yang diperkenalkan
ini.Masing-masing mempunyai pendapat dan pandangan yang tersendiri.
Artikel “Cadangan Kerja Sembilan Jam atasi Beban Tugas Guru ?” yang ditulis menggunakan tajuk berbentuk
persoalan kepada pembaca yang disiarkan melalui laman web Berita Harian Online bertarikh
2 Februari 2012 cuba mengetengahkan penolakan NUTP terhadap program perintis
sistem kerja sembilan bermula 8.00 pagi hingga 5.00 petang yang diperkenalkan
oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bermula Januari 2012 yang melibatkan 5000
orang guru di empat buah negeri di Malaysia Berdasarkan artikel yang ditulis,
NUTP tidak menyetujui program ini dilaksanakan kerana menurut NUTP tugas-tugas
guru sebenarnya tidak tamat selepas waktu persekolahan.
Pendirian NUTP yang diketengahkan oleh penulis ini benar. Hal ini
kerana, walaupun waktu pengajian tamat sekitar 2.40 petang. Tetapi masih terdapat kerja-kerja
yang tidak melibatkan pengajaran dan pembelajaran yang perlu diselesaikan dan
dibawa pulang kerumah untuk disiapkan. Antaranya seperti menanda buku tulis
pelajar yang sememangnya tugas hakiki bagi seorang guru, membuat
laporan-laporan program yang dilaksanakan di sekolah, menanda buku kemajuan
pelajar, kerja-kerja pengkeranian yang
melibatkan panitia, kokurikulum dan sebagainya. Kadangkala kerja-kerja
ini terpaksa dibawa pulang ke rumah oleh guru untuk disiapkan.
Walaubagaimanapun, Kementerian Pelajaran mahu pihak NUTP amnya dan pihak
guru khususnya mengambil pendirian untuk berlapang dada dengan program yang
akan diperkenalkan ini. Hal ini kerana, program ini masih diperingkat projek
rintis yang belum melibatkan dan mewajibkan kepada semua guru di Malaysia.
Program ini masih di peringkat percubaan dan belum lagi muktamad dan keputusan
seterusnya bergantung kepada keputusan dan respon pihak sekolah dan guru-guru
yang terlibat dengan program rintis ini. Pihak NUTP seharusnya memberi peluang
kepada pihak Kementerian Pelajaran melaksanakan program rintis ini dan membuat penilaian
samada sistem kerja sembilan jam ini dapat mengurangkan beban tugas guru atau
menambahkan lagi beban tugas guru kerana terpaksa pulang lewat dan membawa
kerja-kerja sekolah di rumah. Menurut Ka Siong, program ini merupakan sebahagian daripada
usaha untuk menangani isu beban tugas guru yang semakin hangat diperkatakan.
Kenyataan Ka Siong ini disokong oleh kajian yang telah dilakukan
Jawatankuasa Khas Menangani Masalah Beban Tugas Guru. Menurut laporan kajian,
jawatankuasa ini telah menyenaraikan sebelas faktor atau punca berlakunya beban
tugas guru iaitu, tugas rencam yang
tidak berkaitan dengan P&P, Waktu kerja, aktiviti kokurikulum, ekspektasi
stakeholder, persekitaran dan kebajikan, kurusus dalam perkhidmatan (KDP)
pentaksiran, arahan bertindih, bidang tugas, saiz kelas dan penempatan. Berdasarkan
hasil kajian jawatankuasa ini tugas rencam menjadi punca utama yang menyebabkan
timbulnya isu beban tugas guru atau yang menjadi punca utama guru terbeban
dengan pelbagai tugas guru.
Penulis juga menyatakan hanya guru dan mereka yang mempunyai keluarga
yang terlibat dalam bidang guru memahami isu ini.Kenyataan penulis ini benar
kerana terdapat pihak yang mempertikaikan isu beban tugas guru ini
diketengahkan.Kerja-kerja guru tidak seperti sesetengah pekerjaan yang hanya
berfokus dalam jangka masa tertentu dan skop tertentu sahaja. Malah, melibatkan
masa yang tidak menentut dan skop yang pelbagai.Buktinya, pada hari ini, guru
bukan sekadar mengajar dan menyampaikan ilmu di dalam kelas malah kerja-kerja
guru juga melibatkan tugas-tugas diluar bidang tugas mengajar seperti melatih
murid untuk pertandingan persembahan, mengiring pelajar ke
pertandingan-pertandingan, menjadi jawatankuasa dalam program-program yang
pelbagai. Tidak mustahil guru juga menjadi tukang masak, mengurus teknikal
dalam program dan sebagainya. Terdapat juga guru yang bertugas mengagih-agihkan
makanan setiap pagi kepada murid dalam program RMT, dan ada juga guru yang
bertugas di pagar sekolah memastikan pengawas dan murid bertugas dengan baik
dan hadir awal ke sekolah. Situasi-situasi ini menunjukkan betapa skop bidang
tugas guru tidak ada sempadan, tidak seperti sesetengah profesion yang lain.
Sebagai kesinambungan kenyataan beban tugas guru hanya difahami oleh
guru dan mereka yang mempunyai ahli keluarga yang terlibat dalam bidang ini, penulis
mengetengahkan tujuh punca berlakunya masalah beban tugas guru. Punca-punca
yang disenaraikan oleh penulis sejajar dengan punca yang telah disenaraikan
oleh Jawatankuasa Khas Menangani Masalah Beban Tugas Guru. Antara yang diketengahkan
oleh penulis dalam artikel ini ialah
tugas yang tidak terikat dengan waktu persekolahan. Hal ini berlaku
kerana, kadangkala guru dikehendaki mengiringi pelajar, melaksanakan kelas
tambahan atau tuisyen di sekolah.Kadangkala bagi sekolah yang cemerlang dan
menjaga prestasi kelas tambahan dilaksanakan tidak mengira waktu sehingga ada
kelas yang dilaksanakan pada waktu malam lebih-lebih lagi ketika hampir dengan
waktu peperiksaan.
Penulis juga mempunyai pendapat yang sama dengan sumber-sumber yang lain
iaitu membawa kerja sekolah untuk
disiapkan dirumah menjadikan guru terbeban dengan tugasan. Tindakan ini
menyebabkan kebajikan dan hak guru untuk mendapat rehat yang mencukupi setelah
penat bekerja seharian tidak dapat dipenuhi dan menyebabkan perhatian terhadap
keluarga terabai. Punca yang seterusnya ialah membuat kerja yang tidak ada
kaitan dengan tugas mengajar seperti menghadiri mesyuarat sekolah, mengikuti program pelbagai peringkat
samada daerah mahupun negeri atau menjadi wakil kepada pentadbir sekolah ,
menyebabkan guru-guru tidak punya banyak waktu berada di sekolah dan memberi
kesan terhadap tugas hakiki guru.
Selain dari mengajar guru juga dikehendaki untuk melakukan tugas-tugas
penyeliaan dan bimbingan aktiviti kokurikulum. Kadangkala mengurus aktiviti
kokurikulum bukanlah satu bebanan bagi sesetengah guru, akan tetapi pengisian
yang perlu diberikan kepada murid sepanjang aktiviti menjadi bebanan kepada
guru. Untuk memberi pengisian ilmu kepada pelajar, guru hendaklah rajin membuat
kajian, rujukan dan pembacaan serta kursus-kursus yang perlu dihadiri yang
melibatkan bidang kokurikulum seperti badan beruniform, sukan dan sebagainya. Amat
malang sekali jika guru ditugaskan untuk menguruskan dan mengendalikan aktiviti
kokurikulum diluar bidang latihan. Sebagai contoh, guru yang selama ini telah
mendapat latihan dalam satu-satu unit beruniform tetapi disebabkan kekangan
tertentu, terpaksa ditugaskan meguruskan unit beruniform yang lain. Keadaan ini
akan menambah bebanan baru kepada guru iaitu belajar sesuatu yang baru.
Aktiviti pelajar bukan sekadar tertumpu disekolah semata-mata. Mereka
juga terlibat dalam aktiviti luaran seperti pertandingan, lawatan, kursus
kepimpinan dan sebagainya. Perjalanan dan pergerakan pelajar-pelajar perlu
diiringi oleh guru bagi memastikan keselamatan murid. Keadaan ini menyebabkan
guru terpaksa mengorbankan masa bukan sekadar masa dirumah malah masa masa P&P
untuk mengiringi pelajar . Menurut artikel ini lagi, bebanan guru bertambah
apabila guru terpaksa menggunakan wang ringgit sendiri untuk mengiring pelajar.
Situasi ini membebankan guru,tambahan pula tidak ada kemudahan bayaran lebih masa dan
tuntutan perbatuan yang juga dicatu. Keadaan bertambah teruk apabila lebihan
masa untuk tugas rasmi tidak boleh diganti
sebagai cuti rehat pada keesokan harinya.
Dalam artikel lain bertajuk “Tugas guru
bertambah akibat banyak arahan.”
Bertarikh 13 Ogos 2012 yang disiarkan dalam laman web Berita Harian
menyatakan NUTP mendedahkan guru menanggung beban kerja berganda akibat wujunya
‘arahan dalam arahan’ yang mana mereka terpaksa melakukan
tugasan dalam skop sama berulang kali atas arahan pihak atasan pada peringkat
berbeza.
Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng,
berkata senario itu berlaku apabila Kementerian Pelajaran mengeluarkan
pekeliling yang mengarahkan guru melaksanakan program tertentu, namun pada masa
sama mereka dikehendaki menjalankan lagi program seumpama atas arahan
pentadbiran pada peringkat jabatan pelajaran negeri (JPN) atau pejabat
pelajaran daerah (PPD), walaupun semua mengandungi pengisian hampir sama. Keadaan
ini menyebabkan berlakunya bukan sekadar pembaziran tenaga guru malah masa dan
menjejaskan tanggungjawab mereka dalam pengajaran dan pembelajaran.
Seterusnya artikel ini juga mengetengahkan beban tugas guru memberi
kesan kepada kesihatan guru seterusnya memberi kesan kepada proses pengajaran
dan pembelajaran pelajar. Berdasarkan artikel yang dipetik dari blog Utusan
bertarikh 24/1/2008 menyatakan bahawa “Guru
yang terlalu terbeban bidang tugasnya dan akibatnya merasa tertekan akan
memberi kesan negatif kepada mutu pendidikan negara. Menurut NUTP lagi, ramai
guru di Malaysia kini menghidap penyakit barah payu dara, darah tinggi, sakit
jantung, malah sedang mendapat rawatan psikiatri kerana semakin tertekan akibat
bebanan tugas yang meningkat.”
Bebanan yang
melampau dengan pelbagai isu pelajar dan isu berkaitan profession yang perlu
dihadapi oleh guru seperti masalah disiplin pelajar, kekurangan guru,
kekurangan bilik darjah, konflik peranan, kekaburan peranan boleh menambahkan
tekanan guru dan boleh menyebabkan guru mengambil keputusan untuk berhenti atau
bersara awal dari dunia pendidikan.Jika, situasi ini berlarutan dunia
pendidikan akan kekurangan tenaga-tenaga kerja yang berpengalaman dalam dunia
pendidikan. Bukankah ini suatu fenomena yang merugikan dan memberi impak yang
negatif kepada pendidikan negara?
Selain itu, bebanan tugas yang melampau juga boleh kualiti kerja guru
berkurang kerana tidak dapat memberi fokus pada tugasan yang diberikan dengan
baik. Tidak dinafikan ada guru yang mampu memberikan kualiti yang baik walaupun
dibebani dengan pelbagai tugasan. Namun, hanya segelintir sahaja guru yang
mampu melakukan pelbagai tugas dengan baik dalam satu tempoh masa.
Penulis menutup artikel ini dengan memberi keyakinan kepada pembaca
bahawa kerajaan akan mengambil kira kebajikan guru sebelum sistem kerja
sembilan jam ini dilaksanakan si seluruh sekolah di Malaysia. Bukanlah sesuatu
yang senang melaksanakan sesuatu sistem yang baru atau mengubah sistem yang
sedia ada, memerlukan pengkajian yang teliti dan pandangan dari pelbagai pihak
dan kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia sudah pasti akan
melaksanakan kajian dengan teliti dan mengambil kira pandang dari pelbagai
pihak dan kesannya kepada individu yang terlibat dalam pendidikan iaitu guru
dan pelajar.
Walaubagaimanapun, menurut laporan terbaru Berita Harian bertarikh
25/8/2012 yang bertajuk “Batal Kerja 9
jam” oleh Veena Rusli melaporkan Tan Sri
Muhyidin Yassin telah membatalkan program rintis ini dan tindakan ini telah
melegakan hampir 5000 orang guru yang dijangka terlibat sekiranya program ini
dilaksanakan. Keadaan ini menunjukkan pihak kementerian mengambil kira
pandangan dan suara rakyat.Malah, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan
bahawa “Saya tegaskan kita tidak harus
bebankan guru kerana profesion perguruan ada keistimewaan dan berbeza dengan
perkhidmatan awam lain.”
Cadangan sistem kerja sembilan jam merupakan antara langkah-langkah yang
cuba diambil untuk menangani Isu Beban
tugas guru yang ditimbulkan oleh NUTP kepada Y.A.B Timbalan Perdana Menteri
Pelajaran Malaysia, merangkap Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyiddin bin
Haji Mohamad. Yassin pada 30 Mac 2010. Isu ini telah mendapat perhatian yang
sewajarnya dari kementerian hal ini terbukti apabila, Kementerian Pelajaran
Malaysia telah menubuhkan satu
Jawatankuasa Khas Menangani Isu Beban Tugas Guru (JKMIBTG) yang telah
dipengerusikan oleh YBhg Tan Sri Dato’ Haji Alimuddin bin Haji Mohd Dom,
merangkap Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia. Jawatankuasa ini ditubuhkan
bertujuan untuk menyenaraikan tugas dan tanggungjawab guru, mengenalpasti
faktor yang menyebabkan beban tugas guru bertambah dan mencadangkan tindakan
bagi menangani isu yang telah ditimbulkan ini.
Jawatankuasa ini telah berjaya mengenalpasti 14 faktor yang menyumbang
kepada isu beban tugas guru dan JKMIBTG juga telah mencadangkan 28 perakuan
atau langkah-langkah bagi menangani isu ini. Hasil daripada perakuan yang telah
dikenalpasti dapat menangani masalah ini, satu jawatankuasa baru telah ditubuh
iaitu Jawatankuasa Pelaksana Bagi Menangani Isu Beban Tugas Guru (JKPMIBTG)
bagi memastikan perakuan ini dapat direalisasikan. Jawatankuasa ini akan
bermesyuarat sebulan sekali untuk menyemak status perlaksanaan perakuan yang
telah diambil tindakan.
JKMIBTG juga telah melaksanakan kajian dan hasil dapatan awal kajian
telah mengenalpasti beberapa cadangan
yang dapat menangani masalah ini iaitu ujian amali diadakan sekali sahaja
semasa peperiksaan, kecilkan saiz kelas, tambah bilangan guru, mewujudkan
jawatan pembantu bengkel, mengurangkan waktu mengajar, adil dalam agihan
tugasan, mengutamakan kebajikan guru, menyediakan kemudahan yang sesuai
mengikut spesifikasi penjawat awam yang lain, mengurangkan aktiviti hari Sabtu,
menjadikan Cuti rehat Khas hak Guru, mewujudkan jawatan khas kokurikulum,
meningkatkan kerjasama komuniti dan mewujudkan jawatan pembantu guru untuk
kerja-kerja pentadbiran. Hasil daripada kajian tindakan yang dilaksanakan oleh
JKMIBTG satu cadangan tindakan segera untuk menangani masalah beban tugas guru
iaitu dengan mengeluarkan surat siaran untuk bertugas pada hari Sabtu mesti jelas sama ada : hari sabtu minggu 1
dan 3 atau hari Sabtu minggu 2 dan 4.
Beberapa perakauan yang telah diambil tindakan ialah perlaksanaan
aktiviti pada hari Sabtu, Penyediaan Garis Panduan Penggabungan Jawatankuasa,
permohonan KPM untuk menambah jawatan pembantu tadbir, mengurangkan kekerapan
guru keluar, membangunkan Pelan Operasi Latihan, Kursus dalam perkhidmatan
online diperkenalkam, pemansuhan penilaian tahap kecekapan (PTK), dan KPM telah
memohon peruntukan keawangan bagi menampung keperluan khidmat Kumpulan Guru
Simpanan Kebangsaan dan Guru Sandaran tak Terlatih.
Berkaitan Isu Beban tugas guru yang diketengahkan oleh pihak NUTP
terdapat pelbagai pandangan oleh masyarakat terdapat individu yang menyokong
tentang isu ini diketengahkan oleh NUTP dan tidak gurang juga yang tidak
bersetuju. Malah, apa yang menarik terdapat individu yang merupakan seorang
guru tidak bersetuju isu ini diketengahkan. Misalnya, dalam satu artikel Utusan
Malaysia bertarikh 8/2/2011 yang ditulis oleh Mokhtar Sabah yang merupakan
seorang guru dari Keningau, Sabah menyatakan bahawa guru sebenarnya tidak
terbeban dengan tugasan seharian guru, akan tetapi guru sendiri yang mencari
kerja luar yang menyebabkan mereka rasa terbeban dan tidak cukupwaktu untu
melaksanakan tugas hakiki mereka sebagai seorang guru dengan baik. Beliau juga
menyenaraikan kerja-kerja atau aktiviti luar yang sering dilaksanakan oleh guru
disekolah antaranya terlibat dengan pelbagai aktiviti ekonomi, terlibat dengan
aktiviti luar seperti menyampaikan
ceramah bagi ustaz – ustaz sehingga mengabaikan tugas hakiki mereka,
sibuk dengan kejohanan sendiri bukan untuk pelajar.
Sebenarnya pandangan penulis artikel ini lebih bersifat peribadi dan
pengalaman peribadi beliau.Kerana suasana disekolah berbeza antara sesebuah
sekolah dengan sekolah yang lain mengikut tahap sekolah tersebut. Biasanya guru
yang bertugas di sekolah seperti sekolah kluster dan sekolah berprestasi tinggi
menghadapi pelbagai beban tugas dan lebih banyak aktiviti yang perlu diuruskan
berbeza dengan sekolah biasa yang tugas-tugas lebih mudah berbanding sekolah
bandar dan mempunyai prestasi tinggi.Berdasarkan artikel, didapati penulis
kemungkinan berpengalaman di sekolah-sekolah biasa yang guru-guru diberi
tugasan dan waktu mengajar seperti yang telah ditetapkan yang tidak berlaku di sekolah-sekolah yang
besar dan mempunyai pencapaian yang cemerlang diperingkat masing-masing.
Berdasarkan pembacaan dari pelbagai sumber dan penulisan, guru-guru
memang dibebani dengan pelbagai tugasan.Namun, para guru tetap bersabar dan
cuba melaksanakan amanah yang diberikan dengan sebaik mungkin demi kebaikan
anak-bangsa.Namun, sekiranya mengganggu tugas-tugas menyampaikan dan memberi
ilmu kepada pelajar, suatu tindakan yang tegas dan langkah yang segera perlu
diambil oleh Kementerian Pelajaran bagi
mengelakkan masalah ini berterusan yang akan memberi kesan kepada perkembangan
pelajaran murid.
Kesimpulannya, menyedari
peranan guru yang amat besar dan tugasan yang mencabar, para guru dan bakal
guru seharusnya bersedia mempersiapkan diri agar menjadi guru yang mempunyai
daya tahan yang tinggi dan tidak kalah dengan cabaran semasa.Memetik sebahagian
Falsafah Pendidikan Negara iaitu “Pendidikan
di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang
dan
harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani”, guru juga sebelum
menjadi sebahagian dari kelompok warganegara yang membentuk insan yang seimbang
dari segi jasmani, emosi dan rohani, perlulah mendidik dan melatih diri sendiri
mempunyai jasmani yang sihat, emosi yang mantap, rohani yang utuh dan intelek
yang sentiasa kehadapan.
No comments:
Post a Comment